Ten kryzys jest nowy, ale nas nie przeraża. My już znamy strach. (aktywistka LGBTQI+)
Chociaż sektor humanitarny stale się rozwija, kwestia przymusowej migracji osób LGBTQI+ nadal nie jest w wystarczającym stopniu uwzględniana. Ich potrzeby pozostają niewidoczne, a dedykowane im wsparcie nierzadko jest nieadekwatne do potrzeb lub cechuje się tokenizmem.
Dobre i odpowiedzialne projektowanie odpowiedzi humanitarnej, która uwzględnia potrzeby osób LGBTQI+, musi opierać się na rzetelnej analizie i koordynacji pomiędzy aktorami publicznymi, pozarządowymi oraz międzynarodowymi. Co więcej, wymaga też rozpoznania szans i zagrożeń, jakie niesie ze sobą współpraca tych aktorów. Polska stanowi ciekawy przypadek jako państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym w latach 2015-2021 pogorszyła się ochrona praw osób LGBTQI+, po czym doszło do dwóch kryzysów humanitarnych na wschodnich granicach z Białorusią i Ukrainą. Poniższy raport wskazuje w jaki sposób międzynarodowe organizacje humanitarne starają się odpowiedzieć na potrzeby uchodźców i migrantów LGBTQI+ w Polsce, w intersekcjonalny i zgodny z mechanizmem lokalizacji sposób.
Celem tego badania jest dostarczenie globalnej i lokalnej społeczności humanitarnej i władzom publicznym informacji o tym, jak doświadczenie kryzysu może posłużyć w przyszłości do budowy międzysektorowej i intersekcjonalnej odpowiedzi humanitarnej: opartej na szacunku, zrównoważonej i włączającej lokalne społeczności osób LGBTQI+ oraz osoby z doświadczeniem przymusowej migracji.
Raport oparty jest na analizie 19 wywiadów pogłębionych z ekspert(k)ami, aktywist(k)ami i pracowni(cz)kami pomocy humanitarnej. Analiza dokumentuje też doświadczenie osób udzielających pomocy humanitarnej na wszystkich etapach recepcji i integracji osób uchodźczych. Zgromadzony materiał wskazuje, że w obliczu kryzysu wyłoniły się lokalne sieci pomocy, które dzielą się zasobami, dobrymi praktykami, porażkami i naukami na przyszłość. Dla organizacji lokalnych priorytetem stał się dostęp do dostęp do beneficjentów/ek oraz transfer wiedzy między różnymi sektorami, a nie poszerzanie działań na cały kraj lub wdrażanie międzynarodowych standardów. Jak wskazują, wynika to z utraty zaufania do władz publicznych w Polsce - szczególnie w kwestii ochrony praw LGBTQI+ - i rozczarowania sposobem, w jaki aktorzy międzynarodowi podchodzą do migracji i uchodźstwa osób LGBTQI+ w europejskim krajobrazie migracyjnym.
KLUCZOWE REKOMENDACJE:
Wspieraj organizacje lokalne w programowaniu holistycznej, intersekcjonalnej i adekwatnej odpowiedzi na potrzeby osób intersekcjonalnie wykluczonych, jak osoby LGBTQI+ z doświadczeniem uchodźstwa.
Zapewnij międzysektorowy przepływ wiedzy i umiejętności wspierania osób LGBTQI+, by pracownicy administracji publicznej szkolili się dzięki wsparciu międzynarodowych organizacji humanitarnych i organizacji lokalnych.
Twórz i wspieraj sieci i partnerstwa na rzecz osób LGBTQI+ i doświadczeniem migracji. Nawiązuj współpracę z innymi organizacjami i gronami eksperckimi, które mogę mieć zasoby, wiedzę lub personel potrzebne do właściwej odpowiedzi na potrzeby osób migranckich i LGBTQI+.
Raport został opublikowany dzięki wsparciu Humanitarian Leadership Academy oraz Save the Children Poland.
Raport został sfinansowany przez Disasters Emergency Committee (DEC) w ramach programu Sustainable Humanitarian Innovation for Transformation (SHIFT) realizowanego przez Humanitarian Leadership Academy i partnerów w regionie.
Konto bankowe: 27 1750 0012 0000 0000 4084 3698 / wpłat prosimy dokonywać z dopiskiem “darowizna na cele statutowe”
Strona internetowa powstała dzięki dofinansowaniu z dotacji Program Aktywni Obywatele - Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.
email: kuchniakonfliktu@gmail.com
KRS 0000635116
NIP 1132917279
REGON 365350266
Statut Fundacji, skład organów zarządzających organizacją, sprawozdanie finansowe i sprawozdanie z działalności
Polityki dot. m.in. przeciwdziałania dyskryminacji, mobbingowi i przemocy seksualnej.